reklama

Uvarení zaživa, upečení do chrumkava

Musíš byť najlepší! Život je len jeden, máš len jednu šancu, dokázať tým navôkol, že si niečo! Niečo viac, ako oni, že ty si ten špeciálny, ktorý si zaslúži, aby sa na neho všetci s obdivom pozerali, ten, ktorému sa tlieska, ten, čo sa vyníma v žiare reflektorov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

A tebe sa to nedarí? Hráš futbal každý deň, no na Beckhama stále nemáš, beháš stovku, no od času Carla Lewisa ťa delia neprekonateľné tri sekundy? Cvičíš, používaš make-up a módne sa obliekaš, no pri pohľade na svoj odraz v zrkadle, ti tečú slzy po tvári?
Nevadí, máme pre teba dobrú správu. Iba za 100 € si u nás môžeš kúpiť presne tie isté tenisky, v akých Carl Lewis zabehol svetový rekord. A za ďalších 150 € kopačky, v ktorých hráva David Beckham! A za neuveriteľných 5 € môžeš mať tú istú špirálu, akú používa Kate Moss!
No nie je to úžasné?!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


-Otázka dňa: Ako predám niečo, čo nik nepotrebuje?-
-A načo mám predávať veci, ktoré nik nepotrebuje? Načo ich mám vôbec vyrábať?-
-Ach, ty jeden rojko naivný! Predsa kvôli ekonomickému rastu! Je to jasné ako facka!
My, členovia kapitalisticko-demokratickej spoločnosti musíme vyrábať Veci, zamestnávať ľudí a dávať im Peniaze, aby si za ne, tieto Veci mohli kúpiť. O to predsa ide, nie? Nezáleží predsa na tom, či tie veci skutočne potrebujú, či spĺňajú kritériá hodnoty, či napĺňajú ich život (šťastím?). Podstatné predsa je, že majú prácu, že vyrábajú a spotrebovávajú a my máme ekonomický rast. Na čom inom má záležať?-
-No dobre, ale ľudia predsa nie sú bábky, nie sú hlúpi, nenechajú sebou manipulovať. Nebudú predsa kupovať veci, ktoré nepotrebujú, po ktorých Netúžia, nie? Ich predsa nezaujíma ekonomický rast, ale ich reálna životná situácia. Ako ich chceš donútiť, aby si kupovali niečo, o čo nemajú záujem?-
-To asi hej. Takže ešte raz: Ako predám niečo, čo nik nepotrebuje?-

SkryťVypnúť reklamu
reklama


REKLAMNÁ PAUZA


-A sme späť v našej, pripomínam, že demokratickej debate, ktorú nám sprostredkúva náš sponzor Dr. Brainwash (ktorého nealkoholické nápoje v sebe spájajú lahodnú chuť spolu s osviežením?), o tom, ako je možné presvedčiť niekoho, aby si kúpil niečo, čo nepotrebuje.-
-No, jediné, čo ma napadá, je, že ho oklameme, teda, klamať, to je asi prisilné slovo...proste mu niečo sľúbime! Pomocou rafinovaných techník, využívajúcich psychologické poznatky o správaní človeka dokážeme veľmi ľahko identifikovať, po čom ľudia vo všeobecnosti túžia a dobre mierenými nástrojmi ich túžby modifikovať. Pomaly, nenápadne, pomocou vysmiatych filmových a športových hviezd, ktoré sú predmetom ich tajných snov, vybudovaných poctivým denným príjmom televízneho vysielania. A potom im ukážeme miesta, kde nikdy neboli, krásne zábery pláží, dokonalých ľudí...vlastne ani nemusíme nič sľubovať, len ukážeme tie farebné obrázky, vyskladáme ich a oni si to už spoja. Takže, vlastne ani nebudeme klamať. Bude to taká naša hra, vzájomná tichá dohoda.-
-No výborne! Neštudoval ste náhodou marketingovú komunikáciu?-
-Skromne priznávam, že hej.-

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Ale čo je tou základnou pákou, na ktorú sa tlačí, matkou všetkých ostatných mechanizmov, ktoré spúšťa, ktoré pracujú spolu s ňou?


-Dámy a páni, dovoľte mi predstaviť vám hviezdu dňa, našu novú, no predsa rokmi overenú KONKURENCIU 2009!-
-Wau, nová Konkurencia! Hlavný ťahúň kapitalistickej spoločnosti, to čo nás dostalo históriou až do dnešného bodu, vyblýskaná a žiarivá, ako nikdy predtým!-
-Presne tak Hans, máš ty ale pravdu. Je to ona! Úžasná krásna Konkurencia a spolu s ňou pribalené všetky ostatné bonusové komponenty: Paranoja, Strach, Závisť, Nenávisť, Násilie! A všetko toto je spolu v jednom balíku za nezmenenú cenu. No nie je to fantastické Hans?-
-Áno, je to fantastické, ale mohol by si našim divákom a zákazníkom novú Konkurenciu bližšie priblížiť?-
-S radosťou Hans. Nová Konkurencia vlastne ani nová veľmi nie je. Je to stará dobrá konkurencia, ktorú sme si priniesli z praveku, z jaskyne, chápeš? Trik je v tom, že sme ju nablýskali a obalili rôznymi grafmi a ekonomickými teóriami a chlape poviem ti, funguje rovnako dobre, ako pre desaťtisíc rokmi.-
-Uuu, počkať ale, máme divácku otázku.-
-Dobrý večer, ja by som sa chcel Pána spýtať, že...ehm...ja som pred pár dňami čítal v novinách, že Kórejci chcú vypustiť mierovú družicu a varujú všetkých, že jej zostrelenie, bude viesť k vojne. No a potom som na druhý deň si prečítal, že Japonci plánujú tú družicu zostreliť. Myslíte si, že to môže mať niečo spoločné z Paranojou, ktorú predávate?-
-Samozrejme! A my Paranoju nepredávame, balíme ju zadarmo ku Konkurencii, ty debil!-
-Haha, no, to bol výnimočne hlúpy divák. Ja osobne sa musím priznať, že Paranoja patrí medzi moje najobľúbenejšie komponenty. Najkrajšie na nej je to, ako sa krásne dá aplikovať na celú spoločnosť, od tých najúbohejších ľudí až po najvyšších štátnikov. Vždy sa musím smiať, keď si spomeniem na záznam schôdze G20, na všetky tie vystrašené tváre svetových politikov, ktorí počas oficiálnej večere začali na seba vyťahovať zbrane a mieriac si navzájom do tváre potichu sŕkali polievku. A mieria na seba stále, natáčajú jadrové hlavice jeden na druhého a s úsmevom si mávajú. A pri tom sú taký napätí, že stačí jeden podozrivý zvuk, zle interpretované slovo a všetci si naserú do nohavíc a začnú páliť. Zatvoria oči a stlačia spúšť a v duchu sa budú modliť, každý k svojmu bohu, aby na konci tej prestrelky, boli oni tými, ktorí budú dýchať. Haha, to je skutočná zábava! Dovoľte mi však poslednú otázku. Prečo by si mali diváci a konzumenti kúpiť novú Konkurenciu 2009 a nesiahnuť po niečom inom? Napríklad po, v poslednej dobe sa rozmáhajúcej, kooperácii?-
-Prečo?! Lebo si ju kupovali od nepamäti, lebo si ju kupovali otcovia ich otcov a tak to jednoducho je. Oni si ju musia kúpiť, chápeš Hans?! Musia!-

SkryťVypnúť reklamu
reklama


-Smutné smutné. Ľudia sa jednoducho nezmenia. Sú akí sú, vždy budú bojovať a konkurovať si, vždy budú túžiť po tom, čo majú ostatní. Keď im dáš na výber, nikdy nebudú spokojní. Postav ktoréhokoľvek človeka pred limuzínu a obyčajné auto a on si vždy vyberie limuzínu. Taká je povaha človeka, to je jeho prirodzenosť, to nezmeníš ničím. Mnohí to skúsili a vždy to dopadlo rovnako.-
-Ale čo ten chlapík, Tarzan, ten čo bol vychovaný gorilami. Počul som, že ho dali do jednej miestnosti, kde bola novučičká limuzína a hŕba nahnitých banánov a on si vybral tie banány, na auto sa ani nepozrel. Čo sa stalo z jeho prirodzenosťou? Kde sa podelo to jeho ľudské vrodené správanie?-
-To netuším, ale mám pocit, že tie gorily boli nejakou superinteligentnou rasou a zahrali si snami špinavú hru. Chceli nás zmiasť. Pravdepodobne ho nadrogovali, chápeš? Kto by si, pri rozhodovaní sa medzi limuzínou a banánmi, vybral banány? On už vlastne nebol ani človek. Vybrať si v tomto prípade banány je proti ľudskej podstate!-


-Každý, kto verí vo vrodené ľudské správanie, by si za trest zaslúžil päť rokov štúdia psychológie.-
-Kto to povedal? Hej, to ste boli vy, vy tam vzadu, pán Píšem po stenách neslušné slová, pán Musím si myslieť vždy niečo iné, pán Nespokojný. Tak nám teda prezraďte ako by ste to riešil vy.-
-Ak teda môžem prehovoriť, rád by som povedal toto: Odstráňme konkurenciu.-
-A ako konkrétne by ste to chcel previesť, pán Zjedol som múdrosť sveta?-
-Jednoducho, pomaly a postupne. Prvý krok musí byť v školstve, je nutná jeho absolútna reforma. Nie nejaké čiastočné kozmetické úpravy, ale jasný zásah. Treba odstrániť zastarané hodnotenie známkami, ktoré je hlúpe až to bolí, nemá žiaden význam, okrem toho, že podporuje súperenie a rivalitu, slúži na rozdeľovanie a ponižovanie žiakov. Vzniká skupina „múdrych“ a „hlúpych“, „šikovných“ a „lenivých“. Ale to nie je dobré. Deťom to ubližuje a spôsobuje komplexy, ktoré skrývajú na dno svojho podvedomia, a ktoré sa vyplavujú v podobe depresií a násilia. A násilie plodí ďalšie násilie, vzniká začarovaný kruh ublížených, ktorí ubližujú. Jediný spôsob, ako ho pretrhnúť, je prestať ubližovať. Prestať porovnávať, hodnotiť, odsudzovať. Alebo si myslíte, že dieťa, ktoré nevie počítať príklady, nemá právo byť šťastné? Má, ale aj tak neustále trváme na tom, že musí spĺňať nezmyselné kritériá, nútime ich k súťaživosti a k boju medzi sebou. A oni sa to učia, nemajú to v sebe, ale vezmú si to a prenesú to na svoje deti a takto donekonečna predávame jeden druhému Konkurenciu. Musíme prestať a učiť ich kooperovať. Prečo by písomku nemohla písať celá trieda spolu, aby pochopili, že spolupráca prináša úžitok, že ten druhý, čo sedí vedľa mňa nie je môj nepriateľ, ale niekto, na koho sa môžem spoľahnúť, niekto, kto mi pomôže. Ale mi tvrdohlavo učíme deti súperiť, nútime ich k boju, víťazov chválime a porazeným sa smejeme. A deti sa to učia od nás a my potom tvrdíme, že za to môže ľudská povaha. Veď je to smiešne.
Prečo by nemohli pri futbale všetci útočiť na jednu prázdnu bránku?-
-Že pri futbale útočiť na jednu bránku, si ešte hlúpejší ako som si myslel. A čo by z toho mali?-
-Možno by pochopili, že k šťastiu nepotrebujeme víťazov ani porazených, že kooperácia je plodnejšia ako vzájomné súperenie. A tiež by sme im mali ukázať, čo a prečo sa učia. A namiesto zvyšovania ich pamäťovej kapacity zbytočnými informáciami, ktoré si nájdu na internete alebo v encyklopédii, by sme mali ukázať, ako s informáciami pracovať. My nepotrebujeme mašiny, ktoré sa učia niečo, čo o dva dni zabudnú. Musíme im vysvetliť, prečo to vlastne robia, že matematika je systém, ktorým najlepšie dokážeme popísať vesmír, ukázať, prečo je dobré, vedieť o gravitácii a nie nútiť ich direktívne k tomu. Musíme u nich vzbudiť záujem o vedomosti. A nechať každého rozhodnúť sa, nech robí, čo ho baví a v čom je dobrý. A keď niekto nie je dobrý v ničom, tak to nevadí, produktivita ľudí sa zvyšuje, pracujú za nás stroje. Nemusíme ľudí, ktorých nepotrebujeme nútiť, aby pracovali. Načo ich zbytočne dávať do ekonomikou umelo vybudovaných tovární, kde budú tráviť svoj život len preto, aby niečo robili.-
-Prestaň! Nemôžem tie hlúposti počúvať, každý predsa musí pracovať! Musí, inak nech skape od hladu! Prečo by mal niekto pracovať a niekto si len ležať?!-
-No predsa pre dobro nás všetkých, môžeme si navzájom pomôcť. Ono sa to dokonca deje a na celom svete. Všade sú dobrovoľníci, ktorí pomáhajú a pracujú zadarmo, nič od nikoho nežiadajú a nečakajú. Vždy budú ľudia ochotný sa obetovať a pritom to za obetu nebudú ani považovať.-
-Ach ty šialenče, kam by sme takto dospeli, už ťa neznesiem ani sekundu! Stráže, berte ho. Dáme mu okúsiť staré dobré elektrošoky. Uvidíme, čo nám potom povie o školskej reforme.-


-Hej nazdar, vyzeráš nejako pokojne. Čo sa ti stalo?-
-Ale, prestal som pozerať televízor.-
-Neblázni. A prečo? Čo robíš vo voľnom čase?-
-Dívam sa na prázdnu stenu.-
-Ježiši Kriste, ty si sa zbláznil, nepotrebuješ pomoc?-
-Vieš, že ani nie. Cítim sa celkom fajn. Ono sa to zdá divné a sám som s tým bojoval, ale teraz je to super. Zistil som, že keď sedíš a dívaš na niečo nekonkrétne, tvoj mozog neprestane pracovať. Práve naopak, začne produkovať obrovské množstvo ideí až máš niekedy pocit, že ti praskne hlava. Čas sa spomalí a spočiatku je to nepríjemné, ale ak vydržíš, po čase sa myseľ vyjasní a ty sa odrazu pozoruješ. Cítiš ako ti bije srdce, počuješ sám seba dýchať a uvažuješ o veciach, o tom, ako sa skutočne cítiš, čo je pre teba dôležité. Ide z toho akási zvláštna harmónia. Myslím, že v dávnoveku to volali mediácia, či vlastne meditácia. Tak nejako, mal by si to vyskúšať.-
-Si sa zbláznil, vieš koľko mám povinností. V práci máme zhon, každý sa bojí, že ho prepustia...veď vieš, kvôli tej kríze; fakt sa bojím, tak pracujem, aj nadčasy; a udávam kolegov, ale iba občas. No každopádne, nemám čas na debilné čumenie do steny, musím...proste musím, niečo...si divný, že...dívať sa do steny, už by sme sa viackrát nemali stretnúť.-


-Toto bolo fakt nudné. A divné. Máš ešte niečo iné?-
-Mám.-

Marek Grajciar

Marek Grajciar

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mhmm Zoznam autorových rubrík:  SnárSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu